A
hazai fejlesztésű közösségi piactéren egyetlen dollárért lehet hozzájutni
minden termékhez, legyen az egy új játékkonzol, egy iPhone vagy éppen egy autó.
A vásárláshoz ugyan szerencsére is szükség van, de ha az éppen nincs, a
befizetett összeg akkor sem veszik el.
Létezhet-e az internetes vásárlásnak olyan
formája, amely nem csupán a gyártók és az online kereskedők, de a vásárlók
számára is előnyös alkut jelent? Hiszen a hagyományos modell szerint a
vásárlónak adott árengedmény a kereskedő hasznát csökkenti, a kereskedőnek
adott jutalék pedig a gyártó profitját szabja szűkebbre.
A magyar szoftver- és webfejlesztőpiac ismertszereplője, a Bigfish közreműködésével fejlesztett Allyos ezt a modellt próbálja meg átalakítani aközösségi vásárlás segítségével. Ha egy termék a rendszerben 100 dollárbakerül, akkor maximum 100 potenciális vásárló dönthet úgy, hogy 1-1 dollárralbeszáll a vásárlásba. Ha a teljes árat összeadják, akkor a finanszírozotttermék az egyiküké lesz – az, hogy pontosan kié, véletlenszerű kiválasztásútján dől el. Azonban a többieknek sem kell bánkódniuk, mert a betett pénzüknem veszik el. Úgynevezett passzív pénz (passzív indollár) keletkezik belőle,amelyet az Allyos piacterén teljes összegben levásárolhatnak kedvezményként.
Ez az üzleti modell játékossá teszi a vásárlást,
és sokan lehetnek olyanok, akik szívesen kockáztatnak 1-1 dollárt azért, hogy
hozzájussanak a legújabb iPhone modellhez vagy éppen egy új autóhoz. Ugyanakkor
a gyártók profitját sem csökkenti, mivel a közösségi finanszírozásra kiajánlott
termékek általánosan 20 százalékkal magasabbak a piaci árnál. Ez adja az Allyos
bevételét, és a start-up ebből fizeti a termékek házhoz szállítását, valamint
összes felmerülő költségét is. A közösség tagjait pedig a magasabb ár nem
zavarja, mivel ennek csak pici töredékét kockáztatják egy termék
megszerzéséért. Ráadásul ezt a kockázatot is eltünteti a rendszer.
A közös vásárlásra kiajánlott termékek mellett
az Allyos ugyanis elindít egy piacteret is, ahol viszont kifejezetten magas
árengedménnyel lehet hozzájutni a cég gyártópartnereinek egyéb termékeihez. Itt
lehet levásárolni a passzív indollárokat, és ez teszi igazán vonzóvá a modellt.
Képzeljük el, hogy az Apple bemutatja az iPhoneúj csúcsmodelljét. Ezt nyilván nem szeretné akciós áron adni, viszont nagyonsokan szeretnék megszerezni a készüléket. A csúcsmodell bekerülhet tehátközösségi finanszírozásba: sokan fognak 1-1 dollárt kockáztatni azért, hogymegszerezzék. Az Apple-nek azonban vannak olyan kifutó modelljei is, amelyekreszívesen ad akár nagyobb árengedményt. Ezek kerülnek a piactérre, ahol akorábbi modellekhez a piaci árnál akár 10-50 százalékkal kedvezőbben is hozzálehet jutni, mintha minden nap Black Friday lenne.
Mindenki
egyenlő
„Szerintünk többé nem lesz érdemes valamit
egyedül megvásárolni. Az Allyosban a pénz értéke minimálisan a névértékével
egyezik meg, de jó esély van rá, hogy annál sokkal többet fog érni” – emeli ki
Joe Bitter, az Allyos egyik alapítója és befektetője. A rendszerben az
egyenlőséget pedig az időtényező beépítése valósítja meg: egy termék közösségi
finanszírozásába mindenki óránként maximum 1 dollárral szállhat be, és mivel a
kampányok csak néhány napig futnak, senki számára sem garantált, hogy ő
vásárolhatja meg az adott terméket. Ez kizárja azt, hogy egy felhasználó
hátrányba szorítson másokat csak azért, mert vastagabb pénztárcával
rendelkezik.
Az Allyos elsőként a magyar piacon vezeti be a
szolgáltatását, az alkalmazás már letölthető a Google Play Áruházból és az iTunes App Store-ból. Az influencerek
közreműködésével lefolytatott tesztelés során több mint 140 ezer felhasználót
értek el, akik 99 százalékban pozitív visszajelzést adtak mind a koncepcióról,
mind az alkalmazásról. Jelenleg közel 800 termék várja a start gomb megnyomását
és azt, hogy bekerüljön a rendszerbe, emellett tervben van a szolgáltatások –
például szállásfoglalás – bevonása is. Ezután nemzetközi terjeszkedés következhet,
amelyet franchise-rendszerben terveznek megvalósítani az alapítók.
Az Allyos neve egyébként az „All Yours”, azaz a„Mind a tiéd” kifejezésből ered, és ennek megfelelően körülbelül „Olljos”-nakejtjük.
Garancia, szállítás és elállás
Minden piactér esetében kérdés, hogy a vásárlóhogyan jut a termékekhez, és adott esetben hogyan tudja érvényesíteni agaranciát. Az Allyos nem raktároz, és a termékeket is csak kiajánlja a vásárlókfelé. A szállítást és a garanciát a piactér gyártó- és kereskedőpartnereibiztosítják.
A rendszerből ki is lehet szállni: kérésre véglegesen törlésre kerül afelhasználó fiókja, az alkalmazásba előfizetésként feltöltött, de még nemfelhasznált aktívindollárjai pedig az előfizetés idején belül visszautalásra kerülnek abankszámlájára. A felhasznált, és így passzív indollárrá változott pénzétviszont csak a rendszeren belül vásárolhatja le. Az Allyos tranzakciós ésbankkártya-elfogadó partnere az OTP Simple.
You must be logged in to post a comment.