A kiterjesztett garancia fogalmával sokan talán még nem is nagyon találkoztak, vagy ha találkoztak is vele, nem tudják, hogy pontosan mit is takar. Ha egyszerűen szeretnénk megfogalmazni, akkor a kiterjesztett garancia egyfajta biztosítás, vagyis egy olyan szolgáltatás, ami a kötelező jótállási idő meghosszabbítását jelenti. Ez a garancia sok esetben a normál jótálláshoz képest extra szolgáltatásokat is tartalmaz. A hagyományos garancia meglétekor az esetek jelentős részében személyesen kell visszajuttatnunk a terméket a gyártóhoz vagy a forgalmazóhoz, ami a kiterjesztett garancia igénybevétele során már a szolgáltató feladata és ráadásul ezt térítésmentesen végzi el. A termék visszaszállításának intézése és annak költsége is általában a kiterjesztett garanciát nyújtó céget terhelni.
Mit tartalmaz a hagyományos szavatosság és a jótállás (garancia)?
Szavatosság esetén az eladó/gyártó felelősséget vállal azért, hogy a termék, amit eladott működőképes. Ez a szavatosság minden termékre érvényes, használt termék esetén a Polgári Törvénykönyv alapján 1 év, míg új termék esetén 2 év. Kellékszavatosság esetén a termék értékesítője vagy a szolgáltatást nyújtó személy, míg termékszavatosság esetén a termék gyártója van kötelezve a szavatosságra. A jótállás, vagyis a garancia pedig ezen felül biztosít jogokat a fogyasztó részére. A biztosított jótállási jogok között található, a hibás termék javítása vagy szükség esetén annak cseréje, továbbá a hibás termék árának leszállítása vagy annak teljes visszatérítése. A jótállási jog biztosítja ezen kívül a terméktől/szerződéstől való elállás jogát is. Itt érdemes tudni, hogy a szavatossággal ellentétben a jótállás nem vonatkozik használt termékekre, illetve törvényileg csak a 10 000 Ft-ot meghaladó vásárlások esetén alkalmazható. Ha röviden meg akarjuk fogalmazni a különbséget a jótállás és a szavatosság között, akkor azt mondhatjuk, hogy a szavatosság esetében a vásárlónak kell bizonyítani az igazát, míg a jótállásnál a gyártónak/eladónak. Azonban a vásárlást követő 6 hónapban mindenképpen a gyártót, illetve az eladót terheli a bizonyítás.
Mikor érdemes igénybe venni a kiterjesztett garanciát?
Egyre gyakrabban tapasztalható, hogy a háztartási gépek, televíziók nem sokkal a garanciális idő lejárta után hibásodnak meg. Ezek esetében – tehát nagy értékű háztartási gépeknél, számítógépnél vagy akár televíziónál is – érdemes lehet elgondolkozni a kiterjesztett garancián. Nyilván az ilyen típusú készülékeket hosszú távra vásároljuk és mivel a javításuk általában elég költséges, emellett sok esetben még körülményes is, ezért érdemes ezekre hosszabb távú, kiterjesztett, vagy baleseti garanciát kötni. Gondoljunk csak bele milyen nehéz manapság egy megbízható szervizt találni. Nem is beszélve arról, hogy ha helyben nem javítható, mekkora összeget jelent egy ilyen nagy gép biztonságos szállítása. Gondoljunk csak bele, hogy ha a mosógépünket kell egy nem helyi szakszervízbe eljuttatni, az bizony jelentős extra kiadással jár. Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy gyakran a termék nem is javítható, vagy ha igen, az közel annyiba kerülne, mintha egy újat vennénk.
Mikor köthető és mire terjed ki a kiterjesztett garancia?
A kiterjesztett garancia már a készülék megvásárlását követően és általában az alap gyári garancia lejártát megelőzően köthető meg, bár ez nyilván szolgáltatónként eltérő lehet. A garancia a belső okokból fellépő meghibásodások javítására – vagy ha ez nem megvalósítható – akkor a termék cseréjére terjed ki. Érdemes azonban megjegyezni, hogy ezek a garanciák nem vonatkoznak az esztétikai hibákra, külső mechanikai sérülésekre, illetve olyan problémákra, amik abból fakadnak, hogy a vásárló nem tartotta be a használati útmutatóban foglaltakat.
Fontos tudni azt is, hogy a garancia a termékhez kötött szolgáltatás, így az a termékkel együtt továbbadható.
Általában mit tartalmaz a kiterjesztett garancia?
Itt is elmondható, hogy cégenként eltérő lehet a szolgáltatás, de alapvetően az alábbi extra lehetőségeket szokta tartalmazni a kiterjesztett garancia:
- ingyenes szerviz vagy csere,
- szakszerviz felkutatása,
- a termék ingyenenes el- és visszaszállítása,
- a szervizelt termék ellenőrzése,
- amennyiben az eszköz nem igényel szervizt, helyben javítják a meghibásodást.
Ahogy látható a kiterjesztett garancia egy rendkívül hasznos szolgáltatás, amit akkor érdemes elsősorban igénybe venni, ha olyan terméket vásárolunk, amelynek a szervizelése nagy költséggel, illetve nehézségekkel járhat. Ilyen módon nagy segítséget jelent az a fajta biztosíték, amit egy ilyen szolgáltatás nyújt, nem is beszélve arról, hogy megkíméljük magunkat az idegeskedéstől.